Alla inlägg den 22 april 2016

Av Birgitta - 22 april 2016 19:53

Nu ger jag mig ut på en spännande resa!


Vet inte om jag är knäpp som överhuvudtaget drar igång denna blogg. Men fick en impuls att publicera mina alster någonstans.   Och skriva lite om dom våndor som jag ibland genomlever i den s k skapandeprocessen.

Varför gör jag detta?

Ja, det kan man undra. Antagligen för mitt eget höga nöjes skull.

För att skriva av mig frustrationen och glädjen.  Frustrationen när jag inte får till det som jag tänkt mig och glädjen när det helt plötsligt blir rätt. Eller i alla fall bra. Eller någotsånär bra........


En slags målar-dagbok kanske man kan kalla denna blogg. Förmodligen ointressant för alla utom mig själv.


Har målat i hela mitt liv.  Har ingen formell knstnärsutbildning, men har gått en massa kurser: målat olja för en konstnär, formgivning, färglära. Har målat akvareller, gjort tuschteckningar.

Har t o m sålt några tavlor genom åren.


Denna 'dagbok' tar sitt avstamp i mitt möte med R, en kvinnlig konstnär från Argentina som bjöd in mig att ingå i hennes 'målarstall'. Sedan två år tillbringar jag varje tisdagförmiddag i hennes garage - tillika studie/ateljé, tillsammans med några andra kvinnor.

Hon har fått mig att våga ge mig ut på djupt vatten. Att inte vara rädd.

Hon har också lärt mig att abstrakt konst kan vara lika svårt att få bra som föreställande konst.

Vi jobbar primärt i akryl. Använder ofta olika tekniker för att skapa struktur. Och jag har upptäckt - till min förvåning faktiskt - att jag trivs med att skapa färgstarka tavlor. Stora tavlor.


Här kommer ett exempel på en tavla som orsakade mig mycket bekymmer innan jag fick till den. Hade en idé om vad jag ville åstadkomma, men idén höll inte. Ägnade många, många tisdagar åt att jobba med den innan det helt plötsligt en vacker dag kändes att NU - nu fick jag till det.


 

Den är ganska stor: 100 * 80

 

  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En blogg om mina försök att skapa konst.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards