Alla inlägg under juni 2016

Av Birgitta - 23 juni 2016 21:28

Efter äpplen - det röda och det gröna - och ett päron (som jag inte publicerat här ännu) kliade det i fingrarna på mig att göra en stor gul citron. Någon gång. På något sätt. Exakt hur hade jag faktiskt ingen riktig plan för.


Jag höll på med en tavla här hemma. Den skulle gå i svart, grått och gult - så mycket visste jag. Rutig var den först. Men det kändes inte bra. Jag stod och stirrade på dom grå rutorna och var ganska moloken tills jag helt plötsligt insåg att HÄR - här har jag den perfekta basen för en gul citron.

M - min käre make - blev först lite förundrad när jag började med det som skulle bli en citron. ''Vet du verkligen vad du gör nu???** var hans kommentar. Och ska jag vara ärlig visste jag nog inte riktigt hur det skulle bli. Men jag jobbade på. Länge. Många lager färg blev det.

R - min inspiratör - har ju sagt att man ska hålla på tills man tycker om det man ser.

Och till slut gjorde jag det, dvs gillade det jag såg.


Några av mina goda vänner gillade den också - så nu hänger den hemma hos dom.....

 

 

Av Birgitta - 8 juni 2016 20:02

Den generella strategin när vi ´skapar´är att - på olika sätt och med olika tekniker - bygga en BAS som man sedan arbetar vidare utifrån.

Denna bas kan bestå av fogmassa som smetas ut på duken och formas till något slags mönster, eller helt enkelt bara att man bestryker duken med en grundfärg. Beroende på vilka tankar man har, vad man vill åstdkomma.

Vid ett tillfälle i våras höll jag just på att 'måla' en bas. Ingen struktur i botten, dvs ingen fogmassa, utan bara färg som jag sedan hade för avsikt att förädla - om ni förstår vad jag menar.

När jag hade grundat klart säger helt plötsligt R: STOPP BIRGITTA!! Nu får du inte göra mer!! Rör inte!   Förstör inte!!  


Hon menade på fullt allvar att det jag hade ämnat som en bas var en tavla i sig....


Jag blev lite ställd. Vet inte om jag håller med henne. Men jag tog hem den och har inte vågat göra något mer med den. Hon tyckte att jag lyckats skapa något spännande. På en timme.......

Själv tycker jag den ser ut som en sprängd tupp.....


 

 

Presentation


En blogg om mina försök att skapa konst.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards