Direktlänk till inlägg 23 juni 2016

Citronen

Av Birgitta - 23 juni 2016 21:28

Efter äpplen - det röda och det gröna - och ett päron (som jag inte publicerat här ännu) kliade det i fingrarna på mig att göra en stor gul citron. Någon gång. På något sätt. Exakt hur hade jag faktiskt ingen riktig plan för.


Jag höll på med en tavla här hemma. Den skulle gå i svart, grått och gult - så mycket visste jag. Rutig var den först. Men det kändes inte bra. Jag stod och stirrade på dom grå rutorna och var ganska moloken tills jag helt plötsligt insåg att HÄR - här har jag den perfekta basen för en gul citron.

M - min käre make - blev först lite förundrad när jag började med det som skulle bli en citron. ''Vet du verkligen vad du gör nu???** var hans kommentar. Och ska jag vara ärlig visste jag nog inte riktigt hur det skulle bli. Men jag jobbade på. Länge. Många lager färg blev det.

R - min inspiratör - har ju sagt att man ska hålla på tills man tycker om det man ser.

Och till slut gjorde jag det, dvs gillade det jag såg.


Några av mina goda vänner gillade den också - så nu hänger den hemma hos dom.....

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 8 juli 2020 14:18

För många år sedan (ca 4-5) målade jag en tavla som jag egentligen aldrig blev riktigt nöjd med. Bottnade duken med ganska mycket strukturmaterial och hade en idé om ett rött band med en vit yta ovanför och en i blått nedanför. Tyckte att den såg...

Av Birgitta - 8 juli 2020 14:04


För det mesta målar jag rent abstrakt - färger, former, struktur - inget tydligt motiv. Ibland kan man med fantasins hjälp tycka sig se en strand, en skog, en fjäder, ett torn. Men så emellanåt blir det ett äpple, ett päron, en citron, några körsbä...

Av Birgitta - 8 juli 2020 13:55

Tog mig slutligen samman - för några månader sedan - och slutförde mina tre körsbärstavlor. Har beslutat mig för att bakgrunden får vara som den är - ren, enkel guldfärg, målad på strukturbotten. Har hängt upp dom i min lgh. Inte intill varandra ...

Av Birgitta - 21 april 2020 10:06

Jag har lyckats 'bli av med' (dvs folk köper mina tavlor) en del av det jag producerar, men inte allt. En del av mina 'alster' står i ett hörn här hemma och med jämna mellanrum tar jag fram dom och tittar, analyserar, funderar. För flera år sedan...

Av Birgitta - 5 april 2020 18:16

Nästa tavla att göra om är nog 5 år gammal..... Jag gillar den i och för sig - men ingen annan...  Vilket inte borde vara viktigt. När jag målade den försökte jag mig på att leka med olika blå nyanser i en ganska strukturerad form. Blev nog FÖR s...

Presentation


En blogg om mina försök att skapa konst.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards